Saxtorp

Vätternkyrkans sommarhem Saxtorp ligger precis vid vätternstranden ute vid Tycklinge udde norr om Vadstena. Här låg tidigare en liten stuga som 1 mars 1960, genom ett gåvobrev, donerades till församlingen. År 2000 revs den gamla stugan och ersattes med ett större och mer funktionellt hus på samma plats. Hit flyttar kyrkans församling ut under sommarhalvåret för att fira gudstjänster på söndagkvällar och för att bada och njuta av närheten till vattnet. Det finns grillplats, en fin badbrygga och tre kanoter att nyttja. Det är också ett fint utflyktsmål för fritidsbarn. Underhållet av platsen sköts av församlingens medlemmar och varje vår träffas vi för att fräscha upp Saxtorp både ute och inne. Under sommaren 2023 installerades ny toalett och en bättre vattenledning. I samband med det lades också en alldeles ny och frodig gräsmatta om runt huset. Tack till er som vattnade!

Det finns möjlighet att hyra Saxtorp för den som vill fira högtidsdagar, ordna planeringsdagar eller andra sammankomster.

Kontakta oss på:

hyrasaxtorp@vatternkyrkan.se